Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sat12212024

Last updateThu, 28 Nov 2024 6pm

Romana English
Back Home

11 items tagged "preturi utilitati"

Results 1 - 11 of 11

Vor accepta californienii să bea apă reciclată de la toaletă pentru a face față secetei?

Category: Preturi Utilitati
Creat în Thursday, 15 May 2014 00:58

California seceta apa toaletaCalifornia se confruntă cu cea mai gravă secetă din ultimii 500 de ani, atât de gravă încât efectele ei pot fi văzute clar și din spațiul cosmic. O soluție despre care se tot vorbește este reciclarea apei uzate de la toaletă. Astronauții reciclează dintotdeauna urina și apa menajeră în vederea refolosirii.

Iar ideea nu este nouă nici în California, scrie National Journal.

Timp de decenii, astfel de programe au fost propuse și apoi abandonate din cauza exclamațiilor de dezgust și indignare ale municipalităților din California. Excepția este Orange County, care intenționează să-și extindă sistemul ce generează aproape 26,5 milioane de litri se apă reciclată în fiecare zi.

Statul californian a alocat recent 1 miliard de dolari, din care 200 de milioane ca subvenții directe și 800 de milioane sub formă de împrumuturi cu dobândă redusă, pentru un proiect care își propune să crească ponderea apei reciclate în stocurile de apă potabilă.

Proteste publice

„California are nevoie de mai multă apă de bună calitate, iar reciclarea este soluția pentru a ajunge acolo”, a declarat guvernatorul Jerry Brown. În februarie, autoritatea pentru distribuția apei din California a anunțat că va opri alimentarea pentru unele comunități rurale, din cauza stocurilor reduse, exprimându-și totodată îngrijorarea pentru agravarea fenomenului de furt de apă din rețelele publice.

În ciuda entuziasmului manifestat de autorități, demersurile privind reciclarea apei de toaletă au fost constant blocate. În 1997, municipalitatea din San Diego a propus să fie adăugată apă reciclată în stocurile sale de apă de băut, cu scopul de a ajunge să furnizeze 10% din apa de potabilă a orașului din apă reciclată până în 2001. Consiliul municipal a întrerupt proiectul în 1999, ca urmare a protestelor publice. În 2004, 63% din consumatorii de apă din San Diego spuneau că se opun reciclării apei.

Și Los Angeles a avut ambiții privind reciclarea apei. În 2000, administrația a construit o uzină care avea capacitatea de a furniza apă reciclată pentru 120.000 de gospodării. Planul a fost abandonat tot ca urmare a protestelor.

Dar atitudinea publicului se schimbă. În 2012, un sondaj de opinia arăta că 73% din locuitorii orașului San Diego ar fi de acord să fie adăugată apă reciclată în stocurile lor de apă potabilă, o schimbare mai mult decât semnificativă, survenită în mai puțin de un deceniu. Dar municipalitatea nu a implementat încă programul.

Problemă de percepție

Problema cu apa reciclată este pur psihologică. În ciuda faptului că apa este sigură și sterilă, factorul dezgust este greu de depășit, chiar dacă o persoană înțelege că apa nu pune niciun pericol. Într-un experiment citat adesea, cercetătorii au turnat suc de mere curat într-o ploscă curată și au întrebat participanții dacă le-ar fi confortabil să bea apoi sucul. Foarte puțini dintre participanți au fost de acord, chiar dacă nu era nimic în neregulă cu plosca. Este asociată pentru totdeauna cu impresia de „murdar”, la fel ca apa uzată reciclată.

Dar la fel cum o ploscă poate să facă o băutură să fie considerată murdară, a trece lichidul prin ceva natural poate să îl facă să pară iar pur. „O metodă de promovare a apei reciclate este introducerea uneia sau a mai multor etape suplimentare în procesul de reciclare a apei, probabil prin încorporarea unui mic de râu în uzina de reciclare a apei sau prin înjectarea apei tratate într-un acvifer”, se arată într-un articol din American Psychological Association, din 2004. Asta fac cei din Orange County: apa uzată pe care o procesează este trimisă înapoi în acvifere.

Fiecare municipalitate are metoda ei proprie de procesare a apei uzate. Totuși, de cele mai multe ori, apa este aruncată în mare sau în râuri. Dar e nevoie doar de câțiva pași în plus pentru a transforma apa uzată în apă potabilă. După ce trece prin procesul standard (înlăturarea tuturor componentelor solide, a uleiurilor, distrugerea resturilor cu microbi, dezinfecție cu raze ultraviolete și adăugarea clorului), apa destinată să reintre în stocurile potabile trece printr-un proces numit osmoză inversă, în care nicio moleculă care nu este apă pură nu trece mai departe.

Deși gândul poate părea dezgustător, apa reciclată s-ar putea dovedi esențială în anii următori, în contextul în care clima devine tot mai instabilă, iar California se confruntă cu secete mai persistente. Escondido, un oraș cu 140.000 de locuitori din regiunea de nord San Diego, a aprobat un plan de 285 de milioane de dolari pentru a transforma toate apele uzate în apă pentru irigații în următorii 15 ani.

Până la urmă, așa cum a spus un membru al consiliului local din Escondido, „dacă nu avem apă, nu avem niciun viitor”.

 

Aproape jumătate din apartamentele Atenei sunt debranșate de la încălzirea centrală

Category: Preturi Utilitati
Creat în Thursday, 20 February 2014 01:02

Grecia incalzire lemn44% dintre apartamentele din Atena sunt debranșate în prezent de la sistemele de încălzire centrală, alimentate cu păcură, procent în creștere față de 2013, când acesta se situa la 33%, potrivit datelor companiei municipale de utilități, Attaki Gas Supply Company (EPA).

Compania a anunțat că are în program finanțarea a 50% din costurile de instalare a unor sisteme autonome pe bază de gaze pentru alimentarea cu apă caldă, căldură și gaze pentru gătit a acestor locuințe.

Aproximativ 250.000 de familii din Grecia încearcă să găsească o soluție pentru încălzirea caselor lor, în timp ce Ministerul pentru Mediu, Energie și Schimbări Climatice al Greciei pregătește o modificare legislativă pentru a face mai facilă instalarea de sisteme autonome în clădirile cu încălzire centrală.

EPA și-a bugetat fonduri de 7 milioane de euro pentru subvenționarea instalării de astfel de sisteme autonome, care costă fiecare 1.200 de euro, TVA inclus.

Potrivit EPA, se economisește în medie 44% prin trecerea de la încălzirea pe bază de păcură la cea pe bază de gaze naturale. În același timp, reducerea tarifului industrial pentru 2013 a fost de 12%, comparativ cu 2012, iar a celui rezidențial, de 11%, scrie Greek Reporter.

Creștere exponențială a taxei pe păcură

Totuși, din cauza recesiunii economice în derulare a Greciei și prin prisma iernii blânde din acest an, consumul total a scăzut cu 11%, ceea ce a făcut ca încasările companiei să scadă cu 18% în 2013, iar profitul net – cu 31%.

Mai mult, presa elenă, preluată de cea internațională, atrage atenția asupra faptului că noile metode de încălzire folosite de greci duc la poluarea aerului. Un smog dens, de culoare maronie, plutește deasupra orașelor din Grecia, mirosul de lemn ars domină atmosfera, iar cei care suferă de astm sau au probleme cu inima au fost sfătuiți să nu iasă din case.

Creșterea taxelor la păcură i-a determinat pe majoritatea grecilor, chiar și pe cei cu venituri peste medie, să treacă la încălzirea cu lemne. Pe lângă că poluează, aceste sisteme de încălzire sunt de multe ori artizanale și au provocat incendii în care și-au pierdut viața câteva zeci de persoane pe an.

Taxa pentru încălzirea pe păcură a crescut cu 450%, dintr-o dată, în 2010. Guvernul susține că este necesar să fie ajustat prețul păcuriei la cel al motorinei, pentru a destructura comerțul ilicit cu păcură.

Înainte de creșterea taxei, o familie obișnuită consuma 2,5 tone de păcură pe an, pentru care plătea circa 2.500 de dolari. Astăzi, pentru aceeași cantitate, suma cheltuită este de 4.400 de dolari.

Sărăcie versus ecologie

Prin urmare, încasările din vânzarea de păcură au scăzut cu 718 milioane de dolari, iar consumul - cu 70%, în ultimii doi ani.

În ceea ce privește poluarea aerului, decizia Ministerului Mediului a fost să crească limita maximă de noxe considerată acceptabilă.

Ministerul a luat măsuri pentru a-i încuraja pe greci să folosească sisteme electrice de încălzire în loc să ardă lemne, dar suma economisită, reprezentând o reducere de 0.60 de euro pe zi pentru gospodăriile mici, nu a constituit un stimulent suficient în acest sens.

Pe de altă parte, instituția a anunțat că, în zilele cu smog prea dens, va interzice folosirea șemineelor și a instalațiilor pentru arderea lemnului, iar amenda pentru nerespectarea acestei reguli a fost stabilită la 3.400 de dolari.

Guvernul a decretat, de asemenea, ca în zilele cu un grad ridicat de poluare să fie închisă încălzirea în clădirile publice, iar centralele și mașinile pe motorină nu au voie să funcționeze.

Cu ce se mai încălzesc grecii

Potrivit publicației Ekathimerini, se estimează că doar într-unul din trei apartamente din Grecia s-a decis să se pornească încălzirea centrală iarna aceasta și doar într-unul din cinci s-a cumpărat păcură, restul bazându-se pe gaze naturale.

Opțiunile variază și, potrivit ziariștilor eleni, cea mai populară pare a fi un panou de încălzire care costă între 50 și 130 de euro pentru sistemul de standard mediu și 200 de euro pentru cele mai avansate. Este o variantă destul de eficientă și consumă curent care costă aproximativ 2,5 – 3 euro pentru opt ore de funcționare.

Se mai cumpără radiatoare cu raze infraroșii, care sunt mai scumpe, în jur de 500 de euro.

Grecii sunt atrași și de încălzitoarele pe bază de kerosen, care costă 300-500 de euro, deși nu sunt multe centre de unde se poate cumpăra combustibil pentru alimentarea lor.

Consumatorii mai prietenoși cu mediul optează pentru încălzitoare pe baze de paleți de lemn, care costă între 600 și 2.500 de euro.

Alte variante sunt radiatoarele pe bază de petrol, aparatele de aer condiționat și lămpile pe bază de cuarț.

Gigacaloria pentru firme s-ar putea scumpi în București cu până la 40%

Category: Preturi Utilitati
Creat în Tuesday, 17 December 2013 17:14

GigacaloriePreţul gigacaloriei pentru agenţii economici din Capitală ar putea creşte cu circa 30%, de la 252,17 lei la 329,30 lei fără TVA, pentru cei alimentaţi din centralele RADET, şi cu circa 40%, de la 212,95 de lei la 296,49 de lei, pentru cei alimentaţi din puncte termice proprii, proiectul urmând să fie discutat miercuri în CGMB.

Aceste tarife ar fi trebuit să fie recalculate în luna februarie 2013, ca urmare a deciziilor Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

"Neaprobarea acestor tarife a determinat pierderi financiare înregistrate de RADET Bucureşti, în perioada februarie - iulie 2013, în valoare de 10.505.928, 81 de lei (aproximativ 2,37 milioane de euro )", se arată în raportul de specialitate aferent proiectului, citat de Mediafax.

Proiectul de hotărâre prevede majorarea preţului gigacaloriei pentru agenţii economici alimentaţi din puncte termice urbane şi centrale termice ale Regiei Autonome de Distribuţie a Energiei Termice (RADET) de la 252,17 lei la 329,30 lei, fără TVA, iar pentru cei alimentaţi din puncte termice proprii - de la 212,95 de lei la 296,49 lei, fără TVA.

Preţul local de facturare al energiei termice pentru agenţii economici se va aplica timp de un an, perioadă necesară pentru recuperarea pierderilor financiare ale RADET aferente perioadei februarie - iulie 2013, potrivit iniţiatorilor proiectului.

"RADET a început demersurile de ajustare a preţurilor de facturare imediat după majorarea preţului de către producătorii de energie termică, în principal ELCEN SA, dar acestea au fost întârziate din cauza corespondenţei purtate timp îndelungat cu autorităţile de reglementare", au declarat reprezentanţii Primăriei Capitalei, citați de Mediafax, la începutul lunii noiembrie, atunci când proiectul a fost pus în dezbatere publică.

În ceea ce priveşte preţul gigacaloriei pentru populaţie, reprezentanţii municipalităţii au precizat că se doreşte ca energia termică să rămână la valoarea actuală, de 169,88 de lei, cu TVA, faţă de 320 de lei, preţ la care este achiziţionat agentul termic de la Electrocentrale Bucureşti (ELCEN). Astfel, în prezent, subvenţia acordată de Primăria Capitalei este de 46,9 la sută din costul gigacaloriei.

Proiectul s-a aflat în dezbatere publică până în 19 noiembrie.

Vom intra în al patrulea an consecutiv în care ne vom încălzi pe datorie de la Rezervele de Stat

Category: Preturi Utilitati
Creat în Monday, 28 October 2013 09:13

Centrale de stat imprumut combustibiliGuvernul a elaborat un proiect de ordonanță de urgență care prevede că 12 producători de energie termică controlați de stat, care aprovizionează orașe mari ale României, printre care și Capitala, vor putea să împrumute în total, din rezerva de stat, 887 milioane de tone de cărbune energetic și peste 112 milioane de tone de păcură, pentru a putea face față majorării consumului de energie termică pe perioada iernii, în condițiile în care stocurile proprii ale centralelor respective sunt insuficiente în acest scop.

Cantitățile menționate urmează să fie scoase cu titlu de împrumut de la Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, până la data de 31 octombrie 2014.

"În cazul nerestituirii împrumutului prevăzut la art. 1, operatorii economici vor suporta, pentru primele 30 de zile, penalităţi de întârziere de 0,25% pe zi din valoarea produsului prevăzută în contractul de împrumut, după care Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale va emite facturi pentru valoarea produselor calculate la preţurile pieţei, exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată luând naştere, prin derogare de la prevederile art. 134˄2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, la încasarea parţială sau totală a facturii", se stipulează în proiectul de OUG.

În preambulul proiectului de OUG se precizează că capacitatea utilă reală de stocare din centrale este ocupată în proporţie de 70% la cărbune, respectiv 50% la păcură, de stocurile rezervă de stat, astfel încât capacităţile proprii utile reale ale centralelor devin insuficiente asigurării unei funcţionări în bune condiţii pe perioada de iarnă.

"(...) achiziţionarea de combustibili în această perioadă conduce la blocarea unor sume de bani, la degradarea cărbunelui energetic stocat şi la blocarea spaţiului de depozitare al centralelor. (...) Necesitatea adoptării unor măsuri pentru corelarea consumurilor de energie electrică şi termică potrivit Programului de iarnă în domeniul energetic, pentru asigurarea funcţionării în condiţii de siguranţă şi stabilitate a Sistemului Electroenergetic Naţional în perioada octombrie 2013 – martie 2014, pentru asigurarea necesarului de combustibil, precum şi pentru evitarea eforturilor financiare mari pentru producătorii de energie electrică, care ar avea influenţe negative asupra preţului de cost suportat de populaţie la energia electrică şi termică, justifică promovarea prezentului act normativ, astfel încât să poată fi aprobat de Guvern până la data începerii sezonului friguros. Neluarea acestor măsuri urgente poate pune în pericol funcţionarea sigură şi stabilă a Sistemului Electroenergetic Naţional, precum şi alimentarea populaţiei cu căldură", se spune în nota de fundamentare a proiectului de OUG.

În lunile de iarnă din 2014 se va intra în al patrulea an consecutiv când centralelor termice de stat li se permite să împrumute combustibili de la rezerva de stat pentru a putea face față majorării consumului de energie termică în sezonul friguros. O astfel de măsură a fost luată pentru prima dată în 2010 și reluată în fiecare din anii următori, iar pentru o serie de centrale, scadențele împrumuturilor au fost prelungite succesiv, prin ordonanțele de urgență ulterioare.

Astfel, în proiectul de OUG se precizează că împrumutul cantităților de cărbune energetic pentru Regia Autonomă pentru Activități Nucleare și Societatea Comercială “C.E.T. Govora” S.A., respectiv păcură pentru Regia Autonomă pentru Activități Nucleare, Societatea Comercială “C.E.T. Govora” S.A. și Societatea Comercială “Electrocentrale Oradea” S.A., se poate face până la data de 31 martie 2014, numai după restituirea cantităților de combustibili aprobate și împrumutate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2012, aprobată și modificată prin Legea nr. 106/2013.

De asemenea, pentru cantităţile de combustibili împrumutate şi nerestituite de unii operatori economici, termenul de restituire, prevăzut la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2012 (31 octombrie 2013), se prorogă până la data de 31 mai 2014.

"Având în vedere că, în această perioadă, centralele termice şi electrice constituie şi stocuri proprii pentru perioada de iarnă, iar refacerea stocurilor rezervă de stat se desfăşoară cu dificultate, este necesară prorogarea termenului prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.60/2012 până la data de 31 mai 2014, pentru cantităţile de combustibili împrumutate şi nerestituite de unii operatori economici cuprinşi în anexa la OUG nr.60/2012, acolo unde este cazul. De asemenea, acestea au implicaţii în majorarea costului de producere a MW, datorită aplicării penalităţilor prevăzute la art.2 din actul normativ menţionat, fapt care va conduce şi la majorarea costului de producţie a gigacaloriei", se menționează în nota de fundamentare.

Nr. crt. Operatorul economic Cantitatea ce va fi împrumutată (tone)
Cărbune energetic Păcură
1. Societatea Comercială „Electrocentrale Bucureşti“ S.A. - 50.000,000
2. Societatea Comercială „Electrocentrale Galaţi“ S.A. - 15.500,000
3. Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin 377.000,000 12.429,715
4. Societatea Comercială „C.E.T. Arad“ S.A. 100.000,000 -
5. Societatea Comercială „C.E.T. Hidrocarburi“ S.A. Arad - 3.000,000
6. Societatea Comercială „C.E.T. Govora“ S.A. 250.000,000*) 5.000,000*)
7. Societatea Comercială „Electrocentrale Oradea“ S.A. 60.000,000 6.500,000*)
8. Societatea Comercială „Dalkia Termo Prahova“ S.R.L. - 14.000,000
9. Societatea Comercială „Compania Locală de Termoficare COLTERM“ S.A. Timișoara 100.000,000 1.000,000
10. Societatea Comercială „Modern Calor“ S.A. Botoșani - 1.000,000
11. Societatea Comercială „Termica Brad“ S.A. - 2.500,000
12. Societatea Comercială „Dalkia Termo Iași“ S.A. - 1.395,897
TOTAL 887.000,000*) 112.325,612*)

*)cu condiţia restituirii cantităţilor aprobate la împrumut prin Ordonanaţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2012, aprobată şi modificată prin Legea nr. 106/2013

Va accepta Bruxelles-ul reducerea subvențiilor pentru regenerabile plătite de marii consumatori industriali din România? Germania riscă infringementul

Category: Preturi Utilitati
Creat în Tuesday, 16 July 2013 01:40

Arcelor Mittal certificate verziÎn forma inițială a proiectului ordonanței de urgență privind amânarea până în 2017 a acordării unei părți din certificatele verzi prin care se subvenționează producția de energie din surse regenerabile se stipula că marilor consumatori industriali de curent electric urma să li se reducă la jumătate cantitatea obligatorie de certificate verzi pe care sunt obligați să o achiziționeze.

Formularea respectivă a fost însă semnificativ modificată în varianta finală a OUG, cea care a apărut în Monitorul Oficial. Motivul pare a fi tentativa de evitare a unei reacții negative din partea Comisiei Europene. Rămâne însă de văzut cât de eficient va fi acest truc juridic. Asta în condițiile în care Germania riscă declanșarea unei proceduri de infringement din partea Executivului european pentru că, în ultimii aproape 3 ani, i-a scutit pe marii săi consumatori industriali de o suprataxă destinată subvenționării producției de energie regenerabilă.

Proiectul de OUG care a modificat legea energiilor regenerabile din România prevedea că marii consumatori, cu un consum anual mai mare de 150.000 MWh, urmau să plătească certificate verzi doar pentru 50% din energia achiziţionată.

În forma finală a OUG, această prevedere a fost însă înlocuită cu cea prin care un procent din energia livrată consumatorilor finali este exceptată de la prevederile legale.

„Se exceptează de la prevederile prezentei legi un procent din cantitatea de energie electrică livrată consumatorilor finali, cu respectarea reglementărilor europene incidente. Condiţiile de calificare pentru mecanismul de exceptare, precum şi cantitatea exceptată, condiţionată de aplicarea programelor anuale de creştere a eficienţei energetice, vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului şi fac obiectul unei reglementări a ANRE separate, după notificarea la Comisia Europeană şi obţinerea unei decizii pozitive din partea acesteia”, prevede forma finală a OUG.

Marii consumatori industriali de electricitate, precum Alro Slatina şi ArcelorMittal Galaţi, s-au plâns de mai multe ori autorităţilor de preţul mult prea mare pe care trebuie să îl plătească pentru a sprijini energia regenerabilă, amenințând chiar cu închiderea unităților de producție și cu concedieri masive.

Certificatele verzi nu sunt considerate ajutoare de stat, scutirea de ele - da

Modificarea respectivei prevederi în forma finală a OUG pare a fi o tentativă a autorităților de la București de a evita o eventuală reacție negativă din partea Comisiei Europene, existând riscul ca scutirea marilor consumatori industriali de o parte din obligațiile de achiziție privind certificatele verzi să fie considerată a fi ajutor de stat și, în consecință, respinsă.

Asta pentru că există deja un precedent notoriu, deloc încurajator pentru guvernul de la București și pentru marii consumatori de energie electrică din România.

Potrivit publicației germane Der Spiegel, Comisia Europeană va declanșa, miercurea aceasta, o investigație asupra legislației privind subvenționarea energiei regenerabile din Germania, existând suspiciuni potrivit cărora scutirea anumitor consumatori industriali de energie electrică de plata unei suprataxe destinate sprijinirii investițiilor în surse verzi de energie constituie ajutor de stat și încalcă regulile concurenței loiale din UE.

Fără să citeze surse, cei de la Der Spiegel susțin că Joaquin Almunia, comisarul european pentru Concurență, ar fi ajuns la concluzia că scutirile cu pricina ar încălca legislația europeană. Beneficiarii respectivelor scutiri, printre care se numără giganți industriali precum concernul BASF, ar putea fi nevoiți să plătească retroactiv sume imense, reprezentând cuantumul suprataxei de care au fost scutiți în ultimii aproape 3 ani.

Comisia Europeană nu a confirmat, dar nici nu a negat informația, un purtător de cuvânt al instituției refuzând să comenteze.

Nemții –clienți mai vechi ai CE

Nu este pentru prima dată când politica energetică a Germaniei intră în vizorul autorităților europene de supraveghere și reglementare în domeniul concurenței. În martie anul acesta, CE a declanșat o investigație în legătură cu scutirea marilor consumatori de energie din Germania de anumite tarife datorate operatorilor germani naționali de rețele de transport al energiei electrice, cu scopul de a verifica dacă această scutire nu constituie ajutor de stat ilegal.

Aceste scutiri, a căror valoare totală s-a ridicat la 300 de milioane de euro în 2012, sunt finanțate prin intermediul unui tarif suplimentar impus pe factura celorlalți consumatori – gospodării ale populației și IMM-uri. CE arată că, din 2011, de când au fost introduse scutirea pentru marii consumatori industriali și tariful suplimentar pentru ceilalți, a primit mai multe plângeri în acest sens de la asociații de protecție a consumatorilor, companii energetice, dar și simpli cetățeni.

În total, din 2011 încoace, marii consumatori industriali din Germania au beneficiat de scutiri și facilități legate de energia electrică în valoare de circa 10 miliarde de euro pe an, primind înlesniri în privința subvențiilor pentru regenerabile, tarifelor pentru transportul energiei electrice și taxelor specifice pe energie, naționale și locale. Pe de altă parte, subvențiile au dus la un boom masiv al producție de energie electrică din surse regenerabile, ieftinind puternic prețul en-gros al electricității, ieftinire de care însă au beneficiat exclusiv giganții industriali, populația și micile firme suportând costurile acestui boom.

„Efectul acestor scutiri masive și al prețurilor en-gros la energie foarte mici a fost că industriile cu consum mare de curent electric din Germania au fost privilegiate în mod unilateral, în raport cu competitorii lor din statele vecine. Companiile din Belgia, Olanda, Cehia și Franța se plâng de această formă de dumping practicată de germani”, declara, în mai anul acesta, europarlamentarul ecologist luxemburghez Claude Turmes.

Război între castele de birocrați pe spinarea consumatorului: scumpirea electricității în Franța de către cvasimonopolul de stat EDF va fi din nou decisă la tribunal

Category: Energie Electrica
Creat în Friday, 05 July 2013 01:40

EDF BUNE deja o tradiție în Franța, de circa șase ani. Vara, odată ce francezii s-au relaxat, plecând în concedii, Guvernul anunță, cu destulă discreție, majorarea tarifelor la curent electric pentru gospodării ale distribuitorului de stat Electricite de France (EDF), care domină autoritar piața franceză de profil. Potrivit unui raport al autorității de reglementare în energie din Franța, scumpirea de anul acesta ar trebui să fie de aproape 10%, de cinci ori mai mare decât cea propusă de Executivul de la Paris anul trecut.

Însă ca și anul trecut, nivelul exact al majorării de preț la energia electrică destinată consumatorilor casnici ar putea fi decis în cele din urmă la tribunal.

Grupurile de lobby ale industriei energetice se pregătesc să solicite Consiliului de Stat, o instituție-hibrid specifică Franței (înființată de Napoleon Bonaparte), având concomitent atribuții de curte supremă de justiție în domeniul administrativ și de organ consultativ pentru puterea executivă, să intervină în cazul în care Guvernul nu scumpește suficient curentul electric pentru populație pentru a acoperi costurile EDF, care este, printre altele, cel mai mare operator de centrale nucleare al lumii.

Anul trecut, Consiliul de Stat a permis celui mai mare furnizor de gaze al Franței, GDF Suez, să majoreze tarifele peste nivelul aprobat de Executiv.

„Propunerea de majorare de preț a autorității de reglementare, cu aproape 10%, a făcut deja valuri și va duce probabil la un proces în instanță, ceea ce ne-ar putea obliga să renunțăm la actualul status quo”, a declarat Francois Brottes, parlamentar socialist, membru al Comisiei pentru Energie.

Încă o problemă pentru Hollande

Scumpirea energiei furnizate gospodăriilor franceze ar pica de minune pentru EDF, care plănuiește să cheltuiască 55 de miliarde de euro până în 2025 pentru a menține în funcțiune cel mai mare portofoliu național de centrale nucleare din lume. Pe de altă parte, majorarea tarifelor i-ar dăuna președintelui socialist Francois Hollande, care a promis în campania electorală, precum și ulterior, să mențină costurile populației cu utilitățile la niveluri moderate.

Franța face parte dintr-un grup de țări, cum ar fi Spania sau Africa de Sud, care în ultimii ani au decis să nu permită companiilor lor de utilități să majoreze tarifele peste anumite plafoane, în pofida faptului că, în acest fel, aceste companii au rămas constant cu o serie de costuri neacoperite. De exemplu, companiile de utilități din Spania au acumulat astfel datorii de circa 26 de miliarde de euro, ceea ce a dus la scăderea raingurilor lor de credit și, în consecință, la majorarea costurilor lor de împrumut.

Tarifele EDF, care alimentează cu energie electrică circa 25 de milioane de clienți persoane fizice din Franța, ar trebui să crească cu 9,6% în 2013 pentru a acoperi costurile de producție și de marketing ale companiei, potrivit calculelor Comisiei de Reglementare din Domeniul Energiei de la Paris. Guvernul a respins propunerea tarifară a Comisiei imediat după formularea ei.

Statul francez controlează peste 80% din acțiunile EDF, majoritatea restului titlurilor fiind listate la bursă. Cota de piață a companiei în sectorul de distribuție a curentului electric din Franța este de peste 80%, restul fiind deținut de diferiți mici distribuitori cu activități exclusiv regionale, de asemenea cvasimonopoliști.

Un monopol de stat listat la bursă

Eventuala scumpire cu 9,6% ar urma să se adauge uneia de 7,6%, necesară pentru a acoperi deficitul de 1,47 de miliarde de euro consemnat anul trecut între costurile EDF și tariful aprobat de Guvern, potrivit Comisiei. Instituția estimează că, în continuare, curentul electric pentru consumatorii casnici va trebui să se mai scumpească cu 3,2%, atât anul viitor, cât și în 2015.

Recomandările tarifare ale Comisiei intră în conflict cu majorarea de preț de 2% aprobată de Executivul de la Paris în luna iulie a anului trecut. În ultimii patru ani, curentul electric s-a scumpit cu procente egale sau mai mici decât inflația, susțin cei de la EDF, afirmație confirmată de oficiul național de statistică al Franței.

Acțiunile EDF la Bursă s-au apreciat cu 26% anul acesta, investitorii fiind optimiști că firma va reuși să obțină aprobarea autorităților de a majora prețurile. Cu toate acestea, prețul titlurilor EDF rămâne cu circa 80% sub maximele atinse în 2007, profitul operațional fiind erodat de costurile foarte mari cu menținerea în funcțiune a reactoarelor nucleare îmbătrânite și uzate moral ale Franței.

Potrivit analiștilor Deutsche Bank, orice punct procentual de majorare a tarifului agregat din Franța, de unde provine peste 60% din profitul operațional al EDF, are un impact de 5% în respectivul profit operațional al companiei.

Corporatiști versus ecologiști

Argumentul Comisiei de Reglementare, potrivit cărora EDF are nevoie de tarife mai mari pentru a investi în producția sa de energie atomică, le-a picat de minune celor de la Greenpeace, care militează împotriva acestei surse de energie.

Pe 24 iunie anul acesta, Greenpeace a trimis facturi false de curent electric unui număr mare consumatori, datate fictiv 2017, prin care susținea că, până atunci, curentul electric se va scumpi cu 17% din cauza costurilor cu centralele nucleare. În schimb, ecologiștii cereau „cheltuieli publice masive” cu dezvoltarea surselor de energie regenerabilă.

Procese în justiție împotriva tarifelor stabilite de stat pentru EDS ar putea fi intentate și din alte direcții. De exemplu, de la Anonde, o organizație profesională a furnizorilor de energoe alternativă și gaze din Franța, care militează pentru liberalizarea pieței de profil încă din 2007. Grupul a reușit să obțină la Consiliul de Stat modificarea tarifelor la gaze naturale stabilite de Guvern.

„Ne vom apăra interesele în domeniul electricității la fel cum am făcut și cu gazele”, a declarat șeful Anode, Fabien Chrone, totodată director general adjnunct al distribuitorului de energie Poweo Direct Energie. Interesant este că firma, care concurează, teoretic, cu EDF, deși are un portofoliu de doar 850.00 de consumatori de curent electric, consideră că tarifele EDF, stabilite de Guvern, sunt prea mici și afectează concurența, prin dumping. Anode vrea scumpiri anuale de 5-6% în următorii trei ani.

Au șanse să câștige în justiție

În ultimii șase ani, toate guvernele Franței au anunțat scumpirea curentului electric în iulie și august, când francezii sunt plecați în concediu, sunt mai puțin preocupați de facturile de utilități și se uită mai puțin la știri.

Guvernul va decide în privința tarifelor EDF în cursul acestei luni, a declarat ministrul de Funanțe de la Paris, Pierre Moscovici, cerând totodată companiei să își întărească programul de control al costurilor.

„Consiliul de Stat s-a dovedit a fi foarte sensibil la principiul că furnizorii de energie trebuie să poată să își acopere toate costurile. De asemenea, Comisia de Reglementare a sesizat deficitul din ce în ce mai mare dintre costurile EDF și tarifele percepute consumatorilor”, spune Romaric Lazerges, un avocat care reprezintă organizația profesională Anode.

VIDEO: O companie americană susține că a pus la punct o casă ai cărei locatari nu vor mai plăti cel puțin 10 ani facturi la curent electric și gaze

Category: Preturi Utilitati
Creat în Tuesday, 07 May 2013 12:00

Houze BUUNVisul oricărui proprietar sau locatar: o casă care produce mai multă energie decât consumă. Este ceea ce compania americană Houze din Houston, Texas, susține că a pus la punct și se pregătește să vândă. Producătorul este gata chiar să ofere cumpărătorilor un certificat de garanție prin care se angajează că, cel puțin în primii 10 ani de utilizare, clienții nu vor avea de plătit nici un fel de facturi de curent electric sau gaze.

Nici prețul acestor case nu prea prea piperat, dat fiind avantajele și economiile promise. Potrivit Houze, acestea vor fi cu circa 15% mai scumpe decât locuințele similare noi „neranforsate” energetic din diferitele regiuni ale Statelor Unite. De exemplu, în Houston, orașul de baștină al companiei, o astfel de casă ar costa între 150.000 și 270.000 de dolari. Modelele-prototip au fost scoase la prețuri variind între 145.000 și 225.000 de dolari. 

Care este secretul? Se numește Houze Power Cell. Este un dispozitiv de dimensiuni similare celor ale unui aparat de aer condiționat, care produce, strict pe loc și exclusiv pentru casă, curent electric, căldură și apă caldă pe bază de gaze naturale. Prețul acestora pe piețele internaționale a ajuns recent la minimul ultimilor 10 ani, ca urmare a boom-ului producției din șisturi bituminoase și a fracturării hidraulice.

„Șmecheria” ar fi, potrivit Houze, că acest dispozitiv va produce mai multă energie electrică decât va consuma casa. Iar surplusul de energie astfel produs va fi revândut rețelei publice de curent electric, prin intermediul companiei locale de utilități. Din această revânzare se vor achita facturile de energie și gaze de la furnizorii externi ai locuinței. De asemenea, surplusul de energie produs de Houze Power Cell poate fi stocat, prin înmagazinare în baterii de back-up, și valorificat ulterior, fie tot prin revânzare, fie prin utilizare pentru consumul propriu.   

Un alt avantaj este că locuința Houze se folosește de rețeaua publică de electricitate doar ca rezervă, întrucât dispune de propria sa sursă de curent electric, ceea ce îi asigură autonomia și o ferește de întreruperile și penele cu care se confruntă alți proprietari. La asta se adaugă, bineînțeles, cele mai noi și performante tehnologii și materiale de izolare termică și de reducere a consumului de energie, spun șefii Houze. 

Proiect românesc de mai mică anvergură

O echipă de cercetători români a realizat o casă ecologică, din lemn, cu consum redus de energie şi care poate fi chiar controlată de la distanţă cu ajutorul unui smartphone, scrie economica.net.

Soleta zeroEnergy este un nou concept de locuinţă premium modernă, ecologică, dezvoltat de catre Fundaţia pentru Inventică şi tehnologii sustenabile – Justin Capră (FITS). Prototipul complet funcţional a fost finalizat şi poarta numele "Soleta zeroEnergy One", el poate fi vizitat oricand in Bucuresti" se arată pe pagina de internet a proiectului.

Construită în special din panouri de lemn şi din sticlă, casa de doar 48 de metri este alimentată cu energie obţinută din orice resursă regenerabilă este disponibilă în locul în care este amplasată. Casa va folosi energia convenţională doar atunci când cea regenerabilă nu este disponibilă. Locuinţa este dotată cu un sistem de monitorizare KNX (climatizare, iluminare, alarmă, etc) care permite controlul de la distanţă, chiar de la un smartphone. Graţie sistemului de construcţie, casa poate fi modificată prin adăugarea de noi module, fără ca structura să fie afectată.

În varianta de 48 mp, preţul pentru casa Soleta pleacă de la 20.000 de euro. Există şi opţiunea unei case de 100 mp, la preţul de 57.000 de euro.

Inflatia - fenomen monetar și pentru BNR: majorarea preturilor administrate favorizeaza CORE2

Category: Contabilitate si Fiscalitate
Creat în Wednesday, 06 February 2013 07:10

20130205 - BNR CORE2Lupta Bancii Centrale cu inflatia pare din ce in ce mai dificila, acesta fiind unul dintre motivele pentru care, in repetate randuri oficiali ai BNR au sustinut ca inflatia nu este un fenomen monetar. Mai nou, nici majorarea preturilor la utilitati, ca urmare a liberalizarii pietelor de energie si gaze, dar si introducerii noilor impozite aplicate industriei, nu mai conteaza decat pe termen scurt, in prima jumatate a anului, cand inflatia va atinge un nivel de 5-6%, potrivit guvernatorului Mugur Isarescu. in ceea ce priveste inflatia pe termen mediu si lung, cel mai mult conteaza, in opinia guvernatorului BNR, vremea, varianta moderna a versului eminescian “raul, ramul, mi-e prieten numai mie”.

Raul, ramul, mi-e prieten numai mie, guvernatorului

Intrebat despre impactul majorarii preturilor la gaze naturale si electricitate asupra preturilor alimentare, Isarescu a afirmat ca nu crede ca impactul va fi major. "In ceea ce priveste preturile agroalimentare, intr-o Romanie cu agricultura dependenta de natura, vremea este factorul cel mai important", a spus guvernatorul BNR.

Declaratia sa pare a contrazice textul scrisorii de intentie convenite cu FMI si a altor declaratii ale oficialilor BNR, potrivit carora BNR estimeaza ratarea tintei de inflatie pentru acest an, din cauza ajustarilor preturilor administrate.

"BNR a convenit cu FMI o estimare de inflatie pentru finele acestui an de 3,7%, adica in afara intervalului tintit, pe motiv ca majorarea preturilor administrate va avea un impact care nu poate fi contrabalansat de politica monetara fara sa afecteze cresterea economica", a declarat un oficial pentru Mediafax.

Inflatia nu conteaza, ci CORE2, 3, 4, 5...

Insa de ce nu se teme atat de mult Isarescu de majorarea preturilor administrate, care, cel putin in ceea ce priveste gazele naturale, in cazul populatiei, se va face intr-un ritm anual de 10% pana in 2018 (vezi Guvernul Robin Hood: inflatia si investitiile, sacrificate pe altarul salariilor si pensiilor)? Fara a lua in calcul impactul supraimpozitarii sectorului, care dat fiind caracterul inelastic al cererii, va fi transferat aproape integral consumatorului final. Motivul e simplu: in conditiile unei majorari marginale a masei monetare, orice majorare de preturi dintr-un domeniu, in acest caz, cel energetic, este insotita de micsorari de preturi in alte domenii. Mai simplu spus, cu aceeasi bani nu poti cumpara aceeasi cantitate de produse energetice cu un pret majorat daca nu se micsoreaza pretul (sau cantitatea) celorlalte produse care fac parte din cosul tau lunar. De aici, vine vestea buna pentru BNR, veste care demonstreaza ca inflatia este un fenomen monetar: cu cat se majoreaza preturile administrate, cu atat mai favorabila va fi pentru BNR evolutia celorlalte preturi. Asa se explica optimismul BNR cu ceea ce priveste evolutia inflatiei pe termen mediu, in special a indicatorului sau favorit, rata anuala a inflatiei CORE2. Rata CORE 2 este calculata prin eliminarea din indicele preturilor de consum a preturilor administrate, a celor volatile si a preturilor tutunului si a bauturilor alcoolice. Cu alte cuvinte la o masa monetara relativ constanta sau chiar in crestere, cu cat se majoreaza mai mult preturile administrate, cele volatile, tutunul si alcoolul, cu atat mai bine va arata indicele CORE2 al inflatiei. Rata anuala a inflatiei de baza CORE2 ajustata a fost in luna decembrie 2012 de 3,3%, nivel neschimbat pentru a treia luna consecutiv, o cifra apropiata de rata medie anuala a inflatiei, care  a continuat insa sa scada, atingand pe ansamblul anului 2012 nivelul de 3,33%, minimul ultimilor 23 de ani.

Ratarea tintei de inflatie - obiectivul real al BNR

Asta desi rata anuala a inflatiei pentru finele anului 2012 a fost marginal sub cea mai recenta prognoza a BNR, de 5,1%, potrivit unui comunicat BNR. Rata inflatiei a fost in decembrie anul trecut de 4,95% fata de decembrie 2011, in afara intervalului tintit, BNR ratand obiectivul in sase din cei opt ani de cand a introdus regimul de tintire a inflatiei. In noiembrie, banca centrala a revizuit in urcare cu 1,9 puncte prognoza de inflatie pentru 2012, de la 3,2 la 5,1%, cu mai mult de un punct peste limita superioara a intervalului tintit, concomitent cu o crestere a prognozei pentru acest an de la 3% la 3,5%.

Vesti bune pentru BNR, vesti proaste pentru firme si populatie

Marea problema a BNR este, precum se pare, nu majorarea preturilor administrate, care dimpotriva o ajuta in ceea ce priveste raportarile CORE2, cat mai ales majorarea cererii, prin cresterea salariilor si pensiilor, a caror sursa principala de finantare este supraimpozitarea sectorului energetic. Asa se explica faptul ca guvernatorul anticipeaza o inflatie de 5-6% in prima jumatate a anului. Pentru firme insa stirile nu sunt deloc bune, BNR anuntand ca nu va reduce in acest an rezervele obligatorii ale bancilor, nici la lei si nici la valuta, si va menţine dobanda la 5,25% pentru urmatoarea perioada (vezi Scumpirea si suprataxarea la energie agraveaza inflatia si il impiedica pe Isarescu sa reduca dobanda). Ceea ce indeamna ca finantarea economiei va ramane in continuare blocata in favoarea finantarii deficitului bugetar si refinantarii datoriei publice. Pentru populatie, calculele optimiste ale BNR nu tin de cald, inflatia la nivelul gospodariilor netinand cont de raportarile CORE2. Gospodariile nu pot scoate din cos factura la energie, pachetele de tigari sau sticlele de bere, dupa modelul bancii centrale.

Guvernul Robin Hood: inflatia si investitiile, sacrificate pe altarul salariilor si pensiilor

Category: Contabilitate si Fiscalitate
Creat în Monday, 28 January 2013 14:42

20130128 - Guvernul Robin HoodGuvernul Ponta vrea cu orice pret sa intre in cartile de istorie drept guvernul Robin Hood. Pentru a putea majora salariul minim (mai degraba propriile venituri bugetare), dar si salariile bugetarilor sau a indexa pensiile cu rata inflatiei, actualul executiv avea nevoie de venituri suplimentare. Aflat si sub atenta supraveghere a Fondului Monetar International (FMI), care pare decis sa nu mai accepte jonglerii contabile menite a majora deficitul peste tinta programata, cum s-a intamplat in 2012, executivul a pus ochii pe singura industrie profitabila din Romania, cea energetica, pe care a atacat-o cu taxe noi din toate partile.

Cel mai important eveniment economic al acestui an este reprezentat de liberalizarea pietei energiei electrice si a gazului natural, liberalizare care ar fi trebuit sa aduca profituri considerabile companiilor din domeniu. Asta pana cand guvernul Ponta a decis ca are dreptul la o parte din aceste profituri. Invocand necesitatea protejarii consumatorilor casnici, intr-o singura sedinta de guvern, executivul a adoptat numai putin de 4 modificari normative menite a-i asigura partea leului de pe urma dereglementarii pietei si eventualelor evolutii pozitive ale pietelor internationale.

Cheltuieli electorale

Potrivit proiectului de buget, executivul a decis majorarea cheltuielilor bugetare nominale cu 15,4 miliarde de lei, din care majoritatea reprezinta cheltuieli sociale si de personal. Reintregirea salariilor bugetare necesita un efort financiar de 4,9 miliarde de lei, iar indexarea pensiilor unul de 2,9 miliarde de lei. In cheltuielile de personal aferente bugetului general consolidat pe anul 2013 este inclusa şi suma de 0,9 miliarde lei, reprezentand transa de 10% din titlurile executorii obtinute de personalul din sectorul bugetar, avand ca obiect drepturi de natura salariala. Pentru a putea efectua aceste plati executivul avea nevoie si venituri suplimentare. Aproximativ o treime din veniturile suplimentare fata de 2012 bugetate pentru 2013 este reprezentata de noile taxe tip “Robin Hood”.

Taxele Robin Hood: o treime din veniturile suplimentare, 

Potrivit guvernantilor, suprataxarea exploatatorilor de gaze va aduce direct circa 273 de milioane lei, dar totalul impozitelor suplimentare colectate de la aceste companii se va ridica la 641 de milioane lei, daca sunt calculate şi TVA şi impozitul pe profit suplimentar, rezultat din majorarea preturilor, dupa liberalizare. Satul va suprataxa cu 60% companiile care deruleaza activitati de extractie şi vanzare a gazelor naturale din Romania, inclusiv din perimetrele din Marea Neagra, taxa aplicata la veniturile suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sector. De asemenea, taxa pe monopol (transport şi distributie energie şi gaze) va aduce, potrivit calculelor MFP, venituri suplimentare de 257 milioane lei, in timp ce taxa speciala de exploatare a resurselor naturale altele decat gazele, de 0,5%, va avea un impact pozitiv de 106,9 milioane lei. Desi a invocat in repetate randuri necesitatea protejarii populatiei in urma majorarii preturilor ca urmare a liberalizarii pietelor, in realitate sumele obtinute prin suprataxarea acestui sector sunt de 8 ori mai ridicate decat necesarul subventionarii majorarilor de preturi la nivelul consumatorilor casnici.

Taxa de monopol, micsorata la presiunea pietei

Modul in care a adoptat aceste masuri au trezit o reactie virulenta din partea actorilor de pe piete. In cazul taxei de monopol aplicata distribuitorilor, aceasta a avut si succes. Astfel, taxa calculata in cazul cantitatii transportate catre sistemele de distributie a fost redusa de la 0,45 lei/Mwh, in varianta iniţiala, la doar 0,1 lei/Mwh, iar cea stabilita in cazul cantitatii distribuite a fost diminuata de la 1,25 lei/Mwh la 0,75 lei/Mwh. in acelaşi timp, taxa calculata in cazul cantitatii transportate numai prin sistemul de transport a fost scazuta de la 1,7 lei/Mwh la 0,85 lei/Mwh. Guvernul a decis totodata ca aceasta taxa, tratata drept un impozit pe "monopolul natural", sa fie perceputa tuturor operatorilor licentiati din domeniu, fara sa-i mai excepteze pe operatorii de distributie care presteaza pentru mai putin de 100.000 clienti, aşa cum intentiona initial.

A gresit executivul calculele?

In ceea ce priveste taxa speciala pentru exploatarea resurselor naturale, altele decat gazele naturale, instituita pe urmatorii doi ani, situatia a fost contrara. Ea se va aplica nu numai veniturilor obtinute din actualele exploatari, ci si a celor viitoare. Iar impactul bugetar estimat de guvern este unul subevaluat, de doar 106 milioane de lei. In 2012, statul a incasat redevente in primele zece luni in valoare de 1,5 miliarde de lei. Iar noua taxa, in realitate o redeventa mascata, echivaleaza cu o majorare de 10% a redeventelor (in prezent cuprinse intre 3,5 si 13,5%), ceea ce ar aduce in plus la buget o suma aproape dubla decat cea estimata, in valoare de 180-200 de milioane de lei.

Statul risca un proces cu OMV Petrom

In plus, statul risca si un proces cu OMV Petrom, in urma adoptarii acestei taxe, care, in realitate, asa cum arata si formula de calcul, reprezinta o majorare de redevente mascata si reprezinta o incalcare a contractului de privatizare. Iar modul in care executivul a adoptat respectiva taxa, nu il ajuta deloc. Ea a fost introdusa in Monitorul Oficial de pe o zi pe alta, fara nicio consultare prealabila. Iar consultarea trebuia facuta, in cazul tuturor acestor taxe, mai ales cu cetatenii si nu numai cu industria. Pentru ca teoria economica spune ca orice majorare de taxe este suportata atat de producatori si distribuitori, cat si de consumatorul final. Iar partea care revine consumatorului final depinde de elasticitatea cererii. Daca cererea este elastica, partea care poate fi transferata in pret consumatorului este mai redusa. Din pacate pe piata energiei, cererea este mai degraba inelastica, ceea ce va face ca aproape intreaga majorare de impozitare sa fie transferata prin pret consumatorului final.

Statul sacrifica investitiile private

Ceea ce ingrijoreaza este insa nepasarea guvernantilor cu privire la efectele majorarilor de taxe anuntate. Deja, Fondul Proprietate a anuntat ca vanzarea pachetelor minoritare detinute inca de statul roman la companiile din domeniu va fi ingreunata,daca nu imposibila. De asemenea, vor fi descurajate investitiile in domeniu. Investitiile suplimentare de un miliard de euro pe an (care ar putea ajunge pana la 2 miliarde, suplimentar fata de investitiile curente) in productia interna ar avea efecte benefice, potrivit unuor calcule efectuate de OMV Petrom, nu numai asupra cresterii economice, dar si asupra deficitului de cont curent (care s-ar putea majora cu numai putin de un miliard de euro anual ca urmare a importurilor efectuate in absenta acestor investitii). O productie suplimentara de titei si gaze de 8 milioane tone echivalent petrol ar conduce in medie la crearea a 26.000 de locuri de munca suplimentare anual. O treime dintre acestea ar fi create direct de catre Petrom, o cincime de catre contractorii Petrom, iar jumatate vor fi create indirect in economie ca urmare a investitiilor realizate.

PIB-ul Romaniei ar fi si el majorat in medie cu 2,3 miliarde de euro, iar statul va castiga suplimentar taxe si impozite in valoare de 600 de milioane de euro pe an. Dintre acestea, majoritatea vor fi furnizate de TVA si contributii sociale, insa o treime va avea ca sursa redeventele suplimentare achitate. Iar la acest calcul a fost folosit actualul nivel al redeventelor. Majorarea acestuia nu ar duce neaparat si la majorarea veniturilor, pentru ca, in acest caz compania nu va va mai putea investi aceeasi suma in activitatea de productie.

In scenariul alternativ, al pastrarii actualului nivel de activitate, al neinvestirii suplimentare, Romania ar fi nevoita sa importe 5,5 milioane tone echivalent petrol de titei si gaze, in economie s-ar crea 50 de posturi suplimentare annual, impactul asupra PIB-ului ar fi zero, insa impactul asupra deficitului de cont curent va fi unul considerabil, de un miliard de euro anual, echivalentul unei cresteri de 0,7% din PIB.

Guvernul creeaza presiuni inflationiste

Insa cel mai important efect negativ al actualelor majorari de taxe va fi asupra simplului cetatean, al carui interes este invocat de guvern pentru a-si justifica raid-ului de tip Robin Hood efectuat. Prin majorarea impozitarii si transferarea veniturilor suplimentare inspre cheltuielile de personal si inspre finantarea majorarii pensiilor, executivul realizeaza o performanta unica. Reuseste sa creeze doua presiuni inflationiste concomitent, una pe parte de cerere si alta pe parte de oferta

Pe de o parte, pe partea de oferta, avem efectul liberalizarii pietei. in prezent, preţul gazelor din producţia interna, atat pentru consumatorii casnici, cat şi non-casnici este de 45,71 lei/MWh. Conform unei noi hotarari de guvern, va fi declansata ancepand cu 1 februarie majorarea preţurilor pentru consumatorii non-casnici. Astfel, de la 1 februarie, preţul gazelor din producţia interna livrat acestora se majoreaza la 49 lei/MWh, de la 1 aprilie – la 55,30 lei/MWh, de la 1 iulie – la 63,40 lei/MWh, iar de la 1 octombrie – la 68,30 lei/MWh. in 2012, consumatorii non-casnici vor plati cu aproape 50% mai mult pe gaze, in timp ce consumatorii casnici vor plati numai 9% suplimentar: de la 1 iulie preţul gazelor din producţia interna creşte la 48,50 lei/MWh, iar de la 1 octombrie – la 49,80 lei/MWh. Procesul va continua si in 2013: preţurile pentru consumatorii non-casnici cresc cu alte 74 de procente: la 72 lei/MWh de la 1 ianuarie 2014, la 89,40 lei/MWh de la 1 aprilie, la 109 lei/MWh de la 1 iulie şi la 119 lei/MWh de la 1 octombrie. Astfel, pana la sfarşitul anului viitor, preţul gazelor din producţia interna livrat firmelor va creşte cu 260%. Pentru populaţie, preţul gazelor din producţia interna va creşte anul viitor de 4 ori: la 50,60 lei/MWh de la 1 ianuarie 2014, la 51,80 de la 1 aprilie, la 53,30 lei/MWh de la 1 iulie şi la 54,60 lei/MWh de la 1 octombrie 2014. Astfel, preţul pentru consumatorii casnici se va majora in urmatorii doi ani cu 19,5%. La acestea se adauga si transferarea noilor taxe catre consumatori in celelalte domenii.

Cea mai buna solutie de compensare a acestor majorari ar fi fost investitiile private in domeniu, menite a micsora costurile companiilor. Guvernul insa prefera sa confiste prin impozitare aceste venituri si sa le transfere catre cheltuieli de personal si pensii, ceea ce va crea o presiune inflationista suplimentara pe partea de cerere. La prudenta de care a dat dovada in ultimul timp, BNR va prefera sa acopere efectele nefaste ale politicii fiscale, protejand deprecierea monedei nationale si incercand sa-si apere tinta de inflatie prin jonglerii reglementatorii si interventii pe piata, ceea ce va sugruma si mai mult creditarea sectorului privat. Sector privat din ce in ce mai putin numeros in urma majorarii salariului minim, si a noilor prevederi privind amortizarea, care vor inchide probabil o treime din IMM-urile autohtone.{oziogallery 680}

Iarna nu-i ca vara, nici caldura ca frigul. Epoca tarifelor mici la energie s-a sfarsit

Category: Energie Electrica
Creat în Friday, 06 January 2012 03:39

iarna-nu-i-ca-vara-nici-caldura-ca-frigul-epoca-tarifelor-mici-la-energie-s-a-sfarsitRomania se pregateste sa revina in recesiune anul viitor, in pofida performantelor din trimestrul al treilea al lui 2011, iar firmele si populatia vor mai avea de infruntat un inamic, pe langa somaj si inghetarea veniturilor sau diminuarea profiturilor. Este vorba de aceasta data de un inamic natural, iarna, care colaboreaza cu o puternica agentie, ANRE, si cu un serviciu de securitate la care lucreaza mai multi agenti termici si electrici. Drept urmare, romanii ar trebui sa se gandeasca serios la solutii aternative de eficientizare a luptei impotriva invadatorilor care vor sa le inghete nu numai veniturile, ci si apartamentele

Vestea proasta pentru persoanele fizice si juridice din Romania vine de la Agentia Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), care intentioneaza sa oblige distribuitorii de gaze si electricitate, incepand cu 2012 sau 2013, sa propuna clientilor solutii de eficientizare ale caror costuri pot fi recuperate prin ajustarea pretului de livrare.

Cu alte cuvinte, o majorare a tarifelor la energie termica si electrica. Proiectul ar urma sa fie adoptat printr-o lege care sa transpuna in legislatia nationala o directiva a UE, iar la elaborarea sa ANRE a luat in calcul atat angajamentul Guvernului fata de UE de reducere cu 20% a consumului de energie la nivelul anului 2020, cat si iminenta crestere a preturilor energiei si gazelor pana in 2013-2015, din cauza obligatiilor impuse Romaniei de FMI si ca urmare a internalizarii in preturile finale a costurilor de mediu si a ajutoarelor de stat pentru energii regenerabile.

"Operatorii sistemelor de distributie a energiei electrice si gazelor naturale vor realiza anual o economie de energie de minimum 0,5% din volumul energiei distribuite in anul precedent. Economia de energie se va realiza la consumatorii finali si va fi raportata catre ANRE si validata de ANRE", se arata in proiect. Nerealizarea partiala sau integrala a obiectivului va fi sanctionata prin penalizari echivalente cu un procent din cifra de afaceri aferenta activitatii de furnizare a energiei egal cu diferenta dintre tinta de economie de energie (adica 0,5%) si economia efectiv realizata.

Creste pretul gazului pentru companii

O alta veste proasta, in special pentru companii, este adusa de o alta decizie a ANRE, potrivit careia acestea vor plati, de la 1 ianuarie, cu 5% mai mult pentru gazele naturale, din cauza cresterii pretului gazelor importate, iar tarifele pentru populatie vor ramane nemodificate.

Cresterea pretului gazelor pentru companii este motivata de avansul tarifului gazelor importate de la 138,88 lei/MWh la 149,54 lei/MWh, precum si de un consum estimat in urcare in perioada ianuarie-martie 2012, fata de octombrie-decembrie. Companiile si populatia platesc tarife diferite la gazele naturale, in functie de un cos compus din gaze din productia interna, gaze importate si gaze din depozitele de inmagazinare.

Gazele produse in Romania sunt de circa doua ori mai ieftine comparativ cu cele importate din Rusia. Cosul pentru companii este compus in proportie de 67% din gaze produse in Romania si 33% din gaze de import, in timp ce cosul destinat populatiei are 91,5% gaze din productia interna, iar diferenta din import.

Aer conditionat sau centrala termica?

Chiar daca, la presiunile Fondului Monetar International (FMI), parea inevitabila o reducere considerabila a subventiilor in domeniu, se pare ca anul electoral a avut un cuvand decisiv in stabilirea noilor tarife la energie termica pentru populatie. Primariile au decis sa subventioneze in continuare acest tip de energie cu procente mai mari de 50% uneori.

In Bucuresti, de exemplu, costul unei gigacalorii este de 276,3 lei, in timp ce pretul subventionat este de 119 lei. Iar pentru un apartament cu doua camere, in mod normal necesarul este de 1,2 gigacalorii pe luna.

Cu toate aceste subventii, mai ales in conditiile unei recesiuni, dar si ale recentei decizii de inghetare a salariilor bugetarilor, ce vor avea efect si asupra veniturilor salariatilor din sectorul privat, facturile la intretinere ar putea deveni insuportabile in lunile de iarna pentru cetateni. Ei ar trebui sa se orienteze catre alte solutii si sa faca un calcul cost-beneficiu in vederea oportunitatii renuntarii la sistemul de incalzire centralizat, care se remarca prin pierderi fabuloase.

In prezent, incalzirea centralizata detine “partea leului” pe piata. In Bucuresti, nu mai putin de 570.000 de apartamente sunt bransate la acest sistem. Capitala este urmata de Timisoara, cu 88.000 de apartamente, si de Iasi, cu 58.000 de apartamente. In prezent, in majoritatea oraselor din Romania incalzirea cu centrale termice individuale pe gaze este mai ieftina decat cea prin sistemele centralizate.

Beneficii si riscuri

Mai exista insa un mijloc de incalzire care, in anumite conditii, in special in orasele cu clima mai calda, este si mai eficient. Este vorba de aparatele de aer conditionat. In absenta totala a subventiilor, acestea ar avea o eficienta mai mare cu 40% decat cea a sistemului centralizat.

Aerul conditionat este cea mai ieftina solutie de incalzire si face fata foarte bine daca temperatura nu coboara sub minus 5 grade Celsius, iar unii producatori sustin ca aparatele functioneaza foarte bine si la mai putin de -10 grade.

Aerul conditionat are avantajul ca produce o cantitate de caldura mai mare decat energia electrica pe care o consuma, coeficientii de eficienta supraunitari fiind explicati de faptul ca se utilizeaza, pe langa energia de alimentare, si energia din mediul exterior.

Practic, un aer conditionat de 12.000 de BTU poate consuma, la incalzire, 1.000 de wati-ora de curent electric, producand in schimb caldura 3.600 de wati-ora. Se ajunge astfel la un cost pe unitatea de energie produsa (kWh) de 3,4 ori mai mic decat in cazul radiatorului sau resoului si cu circa 10% mai mic decat in cazul centralelor cu gaze.

Totusi, exista probleme si cu aparatele de aer conditionat. Ele nu sunt recomandate daca temperatura exterioara se situeaza sub -5 grade Celsius. Motivul: daca temperatura exterioara scade sub aceasta valoare, aparatul de aer conditionat pune in functiune rezistentele de incalzire deoarece pompa de caldura nu va mai functiona eficient.

Pentru ca unitatea exterioara risca sa inghete. Rezistenta electrica are eficienta 1, si nu de 3,4, pentru raportul energie electrica consumata la caldura generata, ceea ce diminueaza grav eficienta sistemului.

Pentru a obtine o temperatura medie de 20 de grade, in conditiile unei temperaturi exterioare de -15 grade Celsius, specialistii recomanda instalarea la fiecare metru cub de volum al unei camere a unui calorifer cu o putere de 40 wati, ceea ce duce la un consum de 5.900 de wati pe ora pentru o locuinta de 55 de metri patrati. Daca se ia in calcul o medie a temperaturii mai ridicata de -5 grade, data fiind clima din Romania, consumul de energie s-ar reduce la 4,1 kwh.

Incalzirea prin plinta

Proiectat si produs in Anglia de catre DiscreteHeat Company Limited, sistemul inlocuieste plinta si caloriferele. Functioneaza atat cu boilerele si centrale termice conventionale deja existente, cat si cu surse de energie regenerabila, precum cea solara sau geotermala.

Potrivit producatorilor, testele arata ca acest sistem de incalzire este cu cel putin 13% mai eficient decat cel cu calorifere. Folosind centrala si sistemul de control corecte, este posibila o economie de energie de pana la 25%. Diferenia dintre acest sistem si incalzirea in podea este destul de redusa, prin faptul ca incalzeste camera din toate directiile si la un nivel jos.

In schimb, este foarte simplu de montat, la fel de simplu precum instalarea unui calorifer. Pentru ca este la fel de ingust si discret ca o plinta vsi nu ocupa niciun fel de spatiu pe perete sau podea. Pentru ca este deasupra nivelului pamantului, poate fi folosit cu orice tip de podea, inclusiv cele de lemn sau acoperite de mocheta.

Panouri radiante cu infrarosu

Spre deosebire de sistemele conventionale de incalzire, care folosesc carburanti traditionali si care emit noxe, panourile radiante cu infrarosu sunt printre putinele alternative pentru un mediu curat, pentru ca folosesc exclusiv energie electrica. In plus, datorita randamentului crescut, aceste panouri nu pierd caldura, economisind astfel si energia electrica consumata.

Ele nu incalzesc aerul, ci obiectele din locuinia, de aceea este extrem de importanta pozitia si structura pe care sunt instalate. Drept urmare, adecvarea puterii acestora la spatiul de incalzit este vitala, pentru a nu avea surprize neplacute.

Incalzire electrica in pardoseala

Sistemele de incalzire electrica in pardoseala contin cabluri de incalzire sau covorase de incalzire si termostate electronice de control. Aceste sisteme pot fi folosite fie acasa, in baie sau in dormitor, fie la birou, atelier sau in sala de sport.

Ele pot fi instalate in interiorul constructiilor noi sau in cladiri existente peste vechea pardoseala.Incalzirea in pardoseala poate fi folosita ca sursa totala de incalzire sau ca una doar complementara. Sistemul poate fi instalat in toate tipurile de pardoseala, cum ar fi pardoselile de beton, pardoselile renovate ale bailor si noile sau vechile pardoseli de lemn.

Parlamentul sfideaza Guvernul si CE si interzice exportul de gaze

Category: Transport si Stocare
Creat în Wednesday, 28 December 2011 03:09

am-intalnit-si-soferi-fericiti-petrom-a-ieftinit-combustibilii-2Politicienii romani n-au fost niciodata prea prieteni cu piata libera. Scorul zdrobitor cu care s-a votat in Camera Deputatilor proiectul initiat de social-democratul Iulian Iancu - 256 voturi pentru, unul impotriva si trei abtineri - de interzicere a exportului de gaze demonstreaza acest lucru. Adoptarea actului normativ, pentru care Camera Deputatilor era Camera decizionala, pune Guvernul intr-o situatie delicata atat fata de Comisia Europeana, cat si fata de FMI. Singura solutie ramane nepromulgarea de catre presedintele Traian Basescu a actului normativ si retrimiterea sa spre reexaminare in Parlament.

Proiectul de lege pentru modificarea Legii gazelor prevede "asigurarea securitatii si sigurantei in aprovizionarea cu gaze naturale prin valorificarea gazelor naturale din productia interna numai pe piata interna de gaze naturale, pana la diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale din import".

Dincolo de populismul electoral din spatele deciziei parlamentarilor, surprinde paradoxul existent in textul actului normativ. Obligarea unor companii sa vanda gaz numai pe piata interna, la un pret reglementat de trei ori mai redus decat cel de pe pietele internationale, va conduce la descurajarea oricarei investitii in acest domeniu. Investitie de care parlamentarii romani conditioneaza ridicarea interdictiei de export!

IxiaCele mai mari dificultati le va avea insa Guvernul, care a semnat un memorandum pe aceasta tema cu Uniunea Europeana in iunie 2011. Potrivit primului memorandum suplimentar la acesta, din decembrie 2011, luna in care deputatii au votat proiectul Iancu, la capitolul masuri era enuntata “eliminarea barierelor legislative si de reglementare impuse exportului de gaze, pana in luna decembrie 2011, prezentarea unui plan pentru fluxurile bi-directionale de gaze la granita cu Ungaria, pana la data de 15 decembrie 2011, si adoptarea de catre Guvern a tuturor actiunilor ce se impun pentru a se asigura crearea unui flux bi-directional de gaze la granita.cu Ungaria pana la finele anului 2012”. In schimb, pe 15 decembrie, in loc sa se prezinte planul pentru facilitarea exporturilor in Ungaria, Parlamentul a interzis orice export, chiar daca in acest moment el este practic imposibil.

Comisia a cerut, Guvernul n-a putut

De altfel, potrivit unei infograme din 14 noiembrie 2011, reprezentantii Comisiei Europene erau informati de intentiile parlamentarilor romani. Raportorul roman informa Guvernul de la Bucuresti ca “prezinta un interes deosebit pentru CE dosarul referitor la interzicerea exportului de gaze naturale.

Din informatiile pe care le detine DG Energie, comisia de specialitate a Camerei Deputatilor a emis aviz favorabil cu privire la propunerea legislativa in discutie si aceasta urmeaza sa fie foarte curand supusa aprobarii plenului.

CE a subliniat ca interzicerea, printr-un act normativ, a exportului de gaze naturale ar constitui o incalcare flagranta nu doar a legislatiei secundare, ci chiar a legislatiei primare a UE”. Pentru aceste motive, DG Energie a facut apel la initierea, fara intarziere, de catre Guvern a tuturor demersurilor posibile pe langa Parlamentul Romaniei pentru a evita adoptarea acestei legi.

Scorul zdrobitor cu care a fost votata insa legea arata ca Executivul a uitat sa initieze demersurile pe langa Parlament in vederea neadoptarii legii.

Caracterul electoral al anului viitor probabil ca si-a spus cuvantul, asa cum si-l va spune si cu privire la eliminarea preturilor reglementate, in legatura cu care raportorul roman preciza ca “este obligatorie si trebuie prevazuta intr-un act normativ care trebuie sa contina o data clara pentru eliminare”.

Tag Cloud